Telco’s pesten klanten om duurdere abonnementen aan te smeren

Klantje pesten. Zo betitelt Erik-Jan Dekker, directeur van provider Dekatel, het afknijpen van dataverkeer door telco’s om klanten met zachte hand te dwingen een duurder abonnement aan te schaffen.

Hij zei dit tegen Spits. De krant maakte een rondgang langs een aantal experts.

Daaruit blijkt dat telecomproviders hun klanten onnodig dure abonnementsvormen voor mobiel internet aansmeren door ze onjuist te informeren over hun dataverbruik.

Tragere verbinding
Daarbij gaat het vooral om oudere abonnementen met ’onbeperkt’ mobiel internet. Feitelijk zit er wel een limiet op het dataverkeer omdat de verbinding trager wordt als meer dan tien keer het gemiddelde verbruik wordt overschreden. Dit wordt ook wel fair use genoemd.

Bekende telecomtruc
Volgens Dekker gaat het om klantje-pest-praktijken. ‘Het is een bekende telecomtruc. Ze willen oude klanten tegenwerken zodat ze een duurder abonnement afsluiten’, zegt hij in Spits. Hij stelt dat fair use voor klanten te gunstig is omdat ze nooit bij hoeven te betalen. ‘Als je bij de nieuwe abonnementen over de limiet heen gaat, moet dat wel.’

Lees ook:KPN en Hi maken mobiel internet en smartphones duurder
Lees ook:Mobiel internet ook bij T-Mobile duurder
Lees ook:Mobiel internet in Nederland duurder dan in buitenland
Lees ook:EU legt kosten mobiel bellen en internet aan banden
Lees ook:Blokkeren mobiele internetdiensten dupeert consumenten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>