Uw Voip-beheerder luistert mee!

Voip is het toverwoord geworden voor goedkoper bellen, thuiswerken en optimale bereikbaarheid. Te kust en te keur bieden bedrijven voip-centrales aan. Het beheer van de centrale kunt u uitbesteden, zodat u zorgeloos belt en gebeld wordt, overal ter wereld, met hetzelfde telefoonnummer en tegen de laagste kosten. De voordelen van Voip op traditionele telefonie zijn inderdaad groot, maar er kleeft een groot verborgen risico aan: chantage.

Zou de burgermeester van Lisse weten dat hij wordt afgeluisterd? 

De beheerder van uw Voip-centrale kan een van uw medewerkers zijn, maar ook een externe dienstverlener. Deze beheerder heeft onbeperkte toegang tot uw centrale en kan nieuwe telefoonnummers toevoegen, automatische berichten instellen, doorschakelingen verzorgen en gesprekken opnemen. En dat allemaal via internet vanaf elke willekeurige computer. De Voip-beheerder met toegang tot uw centrale kan dus eenvoudig al uw
gesprekken opnemen en afluisteren om u vervolgens te chanteren of om uw concurrenten van dienst te zijn. Een nieuwe vorm van bedrijfscriminaliteit die onmerkbaar op de loer ligt en al bij vele bedrijven heeft toegeslagen.

De basis van deze nieuwe vorm van bedrijfscriminaliteit is te vinden in de veranderde vorm van telecommunicatie. In het verleden werden telefooncentrales in een bedrijf geplaatst en werd ook het beheer binnen het bedrijf gedaan. De aanbieders en beheerders van telecomapparatuur waren over het algemeen grote en gerenommeerde bedrijven. Met de intrede van Voip kan echter iedereen met een beetje kennis van Voip zich aanbieden als it-er of als telecomexpert.

Omdat de Nederlands overheid providers verplicht alle IP-verkeer te loggen, wordt dus elk gesprek via IP-telefonie opgenomen. Een Voip-beheerder vindt dus de wet aan zijn zijde bij het opnemen van de gesprekken. Het mag niet alleen, het moet zelfs!


Cursus Voip-chantage voor beginners

Hebt u de handleiding van een doorsnee Voip-server aandachtig gelezen, dan weet u al meer van Voip dan de meeste ondernemers en kunt u hen van dienst zijn als Voip-installateur en -beheerder. Vervolgens stelt u in de Voip-servers van uw klanten de functie IP-recording in en uw eigen computer, thuis of op kantoor, ontvangt alle gesprekken die gevoerd worden via al deze Voip-centrales.

Tot slot hoeft u als Voip-beheerder alleen nog maar de gesprekken uit te kiezen waarmee u uw klanten kunt chanteren. En dat kan heel wat zijn. Zo is het natuurlijk smeuïg als uw slachtoffer er naast zijn eigen vrouw ook nog een maîtresse op na houdt, of bijvoorbeeld klanten blijkt op te lichten. Maar ook brave ondernemers zijn op allerlei ogenschijnlijk onschuldige zaken chanteerbaar. Vrijwel elke ondernemer is wel ergens mee te chanteren.

Zo kan een Voip-beheerder dreigen om klantgegevens door te spelen naar een concurrent, of om telefonisch besproken offertes aan de concurrent door te spelen. Eén opmerking in een telefoongesprek over een ‘vervelende klant’ maakt een ondernemer al chanteerbaar. Opmerkingen als: “Zet er maar 10% bovenop, die klant betaalt toch wel…” of “Die klant is een zeikerd, maar hij betaalt goed…” maakt elke ondernemer wel eens via de telefoon. Ze maken de ondernemer – via uw Voip-beheerder – chanteerbaar. Die chantage laat zich bovendien makkelijk en legaal uitbetalen via de steeds hoger wordende rekening voor beheer van de centrale.

Trieste aanleiding

Dit artikel heeft een trieste aanleiding. Een bevriend ondernemer wilde van zijn Voip-beheerder – "who the fuck is Klaas" – af. Het verhaal is lang en overbodig, maar het eindigt met een echtscheiding, een vrijwel failliet bedrijf en een zelfmoordpoging…

Lees ook:IP-bellen: tien jaar terug in de tijd
Lees ook:Samsung repareert scheurtjes in Galaxy S III gratis
Lees ook:Internet gaat aan zichzelf tenonder
Lees ook:Willem Holleeder: ‘Twitter-account nep’
Lees ook:Zwarte lijst webwinkelklanten

1 Reacties // Reageer

One thought on “Uw Voip-beheerder luistert mee!

  1. Suzie

    Graag reageer ik even op dit artikel. Natuurlijk is er vertrouwen nodig bij zaken die je uitbesteed, maar ik ben van mening dat er voldoende bedrijven zijn die wel strikt en discreet zijn.
    Bij allerlei producten en diensten zijn er natuurlijker uitzonderingen en zoals dit geval met een zeer slechte afloop.
    Orcagroup heeft al jaren zeer tevreden klanten, het is jammer dat dit soort praktijken een slechte naam geven aan de gehele telecommunicatie industrie.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>