Kranten bietsen toch bij Plasterk

Hoewel Spits-hoofdredacteur Bart Brouwers in een reactie op dit weblog meldde dat de kranten niet om subsidie vragen, zit Brouwers nu zelf in een commissie die de acht miljoen van Plasterk moet gaan verdelen. Sleutelwoord voor het onderzoek van deze commissie is innovatie. Dat kan vernieuwing zijn in gedrukte media (zoals NRC Next), maar ook in online-media.

Tevens moet door de commissie de balans worden opgemaakt van de toestand waarin de kranten zich nu bevinden. Ook deze commissie zal moeten concluderen dat de participatiemaatschappijen de kranten vakkundig hebben leeggetankt toen de tijden goed waren en dat dezelfde kranten nu zonder reserves moeten aankloppen bij Plasterk om überhaupt te overleven.

Oneerlijk dubbelspel

Krijgen de kranten subsidie – in welke vorm dan ook – dan is dat om te beginnen oneerlijke concurrentie voor de internettitels als Blog.nl of Nu.nl. Maar andersom is natuurlijk ook sprake van oneerlijke concurrentie. De meeste weblogs halen hun info uit de gevestigde media, zoals kranten. Gratis.

Terwijl De Volkskrant of Spits hun eigen journalisten op pad sturen en dure abonnementen hebben bij persbureau’s als het NAP, tappen heel veel grote en kleine weblogs het nieuws kostenloos af bij deze nieuwsmedia, maar halen daarmee ook veel lezers weg bij deze kranten. Ook dat is oneerlijke concurrentie.

Voldongen feiten

Deze huidige werkelijkheid is niet te veranderen. Tegen het ‘lenen’ van nieuws uit kranten, tijdschriften etc. is geen wet te maken of te handhaven. Weblogs voegen immers iets toe aan het nieuws uit de kranten: duiding. De daling in verkoopcijfers bij kranten is niet te stoppen. Dat is een voldongen feit. Er is simpelweg een overkill aan informatie via web, radio en tv die gratis en makkelijk bij ons terechtkomt.

De kranten zullen dus moeten zoeken naar content met een unieke formule die niet zo makkelijk te lenen is Bovendien moeten ze zich neerleggen bij de kleinere oplages. Wellicht zijn kranten op termijn overbodig. Wellicht is het fenomeen krant passé, net als de zeppelin, de stoommachine en vuurstenen. Daar kan die acht miljoen subsidie niets aan veranderen.

Lees ook:Protest tegen ‘internetbelasting’ om kranten te redden: Plasterk legt advies naast zich neer
Lees ook:Google wil met nieuwsorganisaties op zoek naar nieuw businessmodel
Lees ook:Leegschudden, die WBSO-pot
Lees ook:Nieuwe linkdumpsite speciaal voor weblogs
Lees ook:Het feit is dood, leve web 2

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Kranten bietsen toch bij Plasterk

  1. Michael van Os

    Het business model van de meeste blogs deugt natuurlijk evenmin. Hoewel ze ”moderner” zijn dan de dagblad, van deze tijd dus.
    Vraag: Wat is het verdienmodel van je blog? Antwoord: ”Reclame.”
    Ja hallo, dat roept iedereen van elk blog. Maar de concurrentie is inmiddels moordend, ook op online. Ik denk dat wij bloggers -maar ook bladen en vakbladen- te snel alles er gratis op hebben gepleurd, dat we zo de mensen hebben afgeleerd om iets te doen in ruil voor waardevolle informatie… wat betalen. Of op z’n minst: bijdragen aan kosten.
    Maar deze trein is inderdaad niet meer te stoppen, geloof ik.

      /   Reply  / 
  2. victor peters

    De Nederlander onderscheidt zich daarin van de rest van de wereld. Een NL-er is in het geheel niet geneigd te betalen voor info, terwijl bijv. Amerikanen daar geen moeite mee hebben.

    We moeten het dus doen met andere inkomstenbronnen. En dat zijn er veel meer dan alleen reclame.

      /   Reply  / 
  3. Michael van Os

    Nou, de Amerikanen hebben er ook steeds meer moeite mee hoor. Alle kranten lopen daar terug in omvang en veel info moesten ze -min of meer gedwongen door de markt- gratis plaatsen op internet. Ik houd mij ondertussen aanbevolen voor tips m.b.t. andere inkomsten dan alleen reclame, met instandhouding van de scheiding redactie/commercie ;-)

      /   Reply  / 
  4. victor peters

    Tips geef ik op uurtarief…

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>