Koffiedik-kijker Gerd Leonhard: binnenkort betalen we om offline te gaan

Zoals in de colofon aangekondigd staat hangen we zo nu en dan aan de lippen van – al dan niet zelfbenoemde – internetgoeroes. De Zwitser Gerd Leonhard is er onmiskenbaar één uit deze categorie: hij noemt zich dan ook geheel in stijl ‘Media Futurist‘.

Volgens Leonhard gaat er de komende pakweg vijf jaar veel veranderen en gelukkig is hij niet te beroerd om zijn toekomstvisioenen met ons te delen.

- Als eerste verwacht Leonhard een explosieve groei van het aantal mobile devices: van iPhone-achtige mobieltjes tot kleine laptops. “They will be touchscreen, zoom-interface enabled, cloud-computing, speech-controlled, location-aware, mobile-money equipped, socially hyper-networked, always-everywhere-on, HD-camera equipped and possibly project images and audio or even support basic holography.

- Een tijdperk van zeer goedkoop – of zelfs gratis – snel breedband internet staat voor de deur en zal ook flink toenemen in Azië, Rusland, India, Zuid-Amerika en Afrika. Binnen acht jaar zullen vier op de vijf aardbewoners de beschikking hebben over internet, zo voorspelt Leonhard. “Consumers will be (co)-creators, marketers, sellers and buyers, and come in a hundred variations, from totally passive to totally active. Then, indeed, filtering, culling and curation will be the key to success.

- De advertentiewereld gaat helemaal op z’n kop: de nadruk komt al in de komende jaren te liggen op gepersonaliseerde advertenties. Deze zullen zo goed aansluiten bij de andere content dat het onderscheid tussen advertenties en andere content deels weg zal vallen. “Advertising as we knew it is already more or less outmoded and will, during the next 2-3 years, be completely reinvented. Privacy and Trust are the #1 issues here.

- Fans van de Big Brother-theorie komen ook aan hun trekken bij Leonhard. Zo zou het best eens kunnen dat we binnenkort betalen voor privacy, zoals we vandaag de dag betalen voor onze internetverbinding. “In the future we may end up paying for the luxury to go offline, disconnect, enjoy the quiet, and give our brain some rest.

De vraag is natuurlijk: op welke punten lijkt Leonhard gelijk te krijgen en waar zit hij er totaal naast?

Lees ook:KOFFIEDIK 2008: Tv levert in op internet
Lees ook:iOS Apple onbetwist Nr 1
Lees ook:De wraak van Toshiba
Lees ook:Twitter maakt tweeters alvast warm voor advertenties
Lees ook:Prognose: prijzen tablet computers gaan drastisch dalen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>