Griepmeting op Twitter kwakzalverij

A.Vogel en Twirus publiceren een griepmeting die gebaseerd is op basis van trefwoorden als verkouden, hoest, keelpijn, niezen, koorts, verkoudheid, griep op Twitter.

Daarmee denken ze grieptrends te kunnen weergeven en en een acuteel beeld van griepklachten.

Dit gaat natuurlijk nergens over. Onzin, grote onzin. Het enige wat je op basis van het gebruik van deze hashtags op Twitter kunt zeggen is dat deze woorden op Twitter veel gebruikt worden.

Het zegt niets over het aantal griepgevallen. Uche, uche, deze vorm van kwakzalverij vraagt natuurlijk om manipulatie.

Dus vanaf nu geen tweet meer de deur uit zonder een van de woorden verkouden, hoest, keelpijn, niezen, koorts, verkoudheid, griep.

Lees ook:Psycho-analyse op Twitter niet eens leuk
Lees ook:Twitter: 100 miljoen nieuwe accounts
Lees ook:Nederland telt slechts twee twitter-twitteraars-tweep-tellers
Lees ook:Twitternieuws: Marco Borsato nog ziek
Lees ook:Nederlandse top 10 Twitter applicaties | Geen MarketMeSuite

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Griepmeting op Twitter kwakzalverij

  1. Pingback: Psycho-analyse op Twitter niet eens leuk | NieuweMedia

  2. Tom

    Leuk om statistieken aan twitter te linken, maar inderdaad, dit slaat nergens op. Als je echt ziek ben zit je niet achter de pc of op je smartphone, dan lig je in bed!

      /   Reply  / 
  3. griep

    Ik vind het juist briljant; het is bedoeld om een beeld te geven over griep en verkoudheid, met een supergrote populatie. Sjapeau! Dit is een goed voorbeeld hoe je nieuwe media, sociale media heel goed kan inzetten. Dus ik zeg, kom met betere argumenten om het af te branden!

    Groetjes, Claartje

      /   Reply  / 
    1. Tom

      En nu een reactie van iemand die niet voor Avogel werkt.. Nu lijkt het meer een aardig geslaagde SEO stunt.

        /   Reply  / 
      1. Richard

        Twitter is in het leven geroepen om marketeers te helpen trends te ontdekken. Daar valt namelijk geld aan te verdienen (zowel door Twitter als Vogel). Ik denk dat Vogel de dorgisten aanraadt om extra echinacea in te kopen zodra de thermometer op hun site stijgt!

          /   Reply  / 
    2. Gert Meijboom Auteur

      Claartje, hier is helemaal niets briljants aan. Ik heb niets tegen trendwatching, marketing en het inzetten van social media.
      Maar dit is echt nonsens, bedrog! Je kunt niet op de manier zoals hierboven beschreven een betrouwbare griepmeting publiceren. Zie ook Medicalfacts.
      En bovendien is het nog gejat ook, van Google. Niets mee mis, maar doe het dan goed!
      Dit is een slecht voorbeeld van het inzetten van nieuwe en social media. Dat gaat zich tegen de initiatiefnemers keren. Gezondheid!

        /   Reply  / 
      1. Tom

        Gert: Je schijnt het niet te snappen: Twitter IS een trendwatching firma. Bekijk het eens zo: Twitter is een reageerbuis met allemaal bacteriƫn (twitteraars) en daar staan allemaal marketeers met een microscoop naar te kijken wat er gebeurd. De marketeers zorgen er via betaling voor dat de levensomstandigheden voor de twitteraars ideaal zijn. Deze vermenigvuldigen zich dan ook vrolijk.
        Als de bacteriƫn niet interessant meer zijn flikker je de reageerbuis leeg in het riool.

          /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>