Onderzoek: Nederlandse merken benutten social media nauwelijks

Hoewel het aantal gebruikers van social media als Twitter, Facebook en Hyves flink toeneemt, zijn de Nederlandse merken er nog nauwelijks te vinden. En de bedrijven die de klok wél hebben horen luiden, weten niet waar de klepel hangt: er is meestal weinig tot geen sprake van interactiviteit en de vele mogelijkheden blijven onbenut. Een dikke onvoldoende dus, concludeert Media Embassy in haar eerste Social Media Monitor (pdf), die voortaan elk half jaar moet verschijnen.

“Opvallend is dat wanneer een bedrijf wel actief aanwezig is op een social media er, enkele uitzonderingen op Twitter daargelaten, veelal geen sprake is van een dialoog met de consumenten die zijn aangemeld bij die pagina. In de meeste gevallen is er een grote discrepantie met betrekking tot plaats en frequentie van het posten van content op de social mediapagina tussen het bedrijf of en leden”, zo staat te lezen in de Monitor.Verder wordt er op de social mediapagina’s van de bedrijven altijd verwezen naar de corporate website, maar gebeurt dit zelden andersom. Brands als 3FM, Q-Music, Radio 4, TMF en MTV kwamen als beste social media-merken uit de bus.

Volgens Media Embassy is de Social Media Monitor ‘gebaseerd op de top 100 Nederlandse adverteerders’ en de volgende social media: Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Flickr. Verder is gekeken of de bedrijven in het bezit zijn van een eigen weblog.

Via.

Lees ook:Bedrijven slaan massaal aan het twitteren
Lees ook:Ziekenhuizen meest actief op social media | Zorgorganisaties
Lees ook:Blog.nl integreert content in Facebook
Lees ook:Te veel gedronken? Niet posten op Twitter, Hyves, Facebook !
Lees ook:Bedrijven blijven worstelen met social media strategie

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>