Microsoft en Google strijden om Facebook

Facebook – de snelst groeiende vriendengroep van de V.S. – ligt goed in de markt. Microsoft schijnt volgens goed geïnformeerde bronnen tussen de 300 en 500 miljoen dollar te willen investeren in faceboek in ruil voor 'slechts' 5% aandeel.

Google schuift inmiddels ook aan de onderhandelingstafel. Ook op zoek naar aandeel, of misschien alleen om de prijs voor Microsoft op te drijven. Google heeft zelf net een deal gesloten met Facebooks concurrent MySpace en levert daar nu de advertenties en de zoekfunctie. Facebook bedient een ander marktsegment (geschoolde professionals) en kan er nog wel bij. Yahoo deed verleden jaar nog een poging Facebook volledig in te lijven, maar de oprichters van Facebook blijven liever zelfstandig.

De twee grootste kemphanen van de digitale wereld staan nu recht tegenover elkaar en niets lijkt een confrontatie in de weg te staan. Microsoft begint wel met een kleine voorsprong: de gigant uit Redmont heeft een advertentiecontract met Facebook dat loopt tot 2011.

Wat maakt die sociale netwerken als MySpace, Facebook of de Nederlandse Hyves nou zo interessant? Gericht adverteren. De grote spelers op de advertentiemarkt gaan steeds verder om maatgesneden advertenties aan te bieden. Want dat is zo'n beetje de enige inkomstenbron voor deze netwerken. 

Lees ook:Facebook weigert het Trojaanse paard van Google
Lees ook:Microsoft en Google vechten weer
Lees ook:Sociale netwerken scoren slecht, pech voor Google en MS
Lees ook:Google verovert MySpace
Lees ook:Web 2 en web 3: bellen blazen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>