Facebook ont-Hyvet

Facebook, minstens zo'n schreeuwerig en volgebouwd sociaal netwerk als Hyves, heeft duidelijk een nieuwe koers gekozen die zich het best laat omschrijven als ontHyve'en.

Facebook is net zo'n volgetuigde kerstboom als Hyves, maar stuk voor stuk worden er gadgets en functies uitgehaald. Facebook heeft een nieuwe koers gekozen die meer neigt richting LinkedIn – zakelijkheid – dan richting MySpace – gezelligheid.

Ook haat…

…wordt uit het netwerk geschrapt. In de Britse versie kon je iemand virtueel (en visueel) met een mes vermoorden. Die functie is verwijderd.

De keuze van Facebook is dubbel slim. Enerzijds is directe concurrentie met MySpace niet zinnig. Niemand wint bij twee dezelfde soorten netwerken. LinkedIn daarentegen is voor velen weer iets te zakelijk, Facebook zou daar heel mooi tussenin passen.

Anderzijds is het voor een adverteerder veel interessanter om zijn 'boodschap' los te laten op een doelgroep van professionals en volwassenen, in plaats van een pluriforme club brullende kinderen en kwetterende huisvrouwen (of is dat iets te denigrerend voor het Hyves-publiek?). Op termijn betekent zo'n verandering voor Facebook meer centen inkomsten per pageview.

Lees ook:LinkedIn telt 2 miljoen Nederlandse leden
Lees ook:Ziekenhuizen meest actief op social media | Zorgorganisaties
Lees ook:Nederlandse meiden hyper actief op social media
Lees ook:Web 2 en web 3: bellen blazen
Lees ook:Facebook haalt MySpace in

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>