Microsoft Zune blijft flinterdun

Dun is-ie, de Zune. Ook de vandaag gelanceerde nieuwe modellen zijn weer dun, misschien nog wel dunner dan de nieuwe iPods. Maar doet het er toe? Niets. Want de Zune is in Europa niet te koop en in Amerika wil niemand 'm hebben.

Nu.nl kopt nog vrolijk dat Microsoft Apple te snel af is met de nieuwe modellen. Maar de Zune blijft een smurfje in de achterhoede van het peleton, dat telkens weer bewijst dat MS niets nieuws kan bedenken. 

De nieuwe Zune heeft natuurlijk een hoog gadget-gehalte. Zo kun je ermee schudden om de nummers te shuffelen en een volgend nummer te laten afspelen. Handig als je aan het sporten bent.

Ook is het extra gemakkelijk gemaakt om een nummer dat je hoort meteen te kopen in de iZunes-store, sorry: Zune Marketplace, Microsofts rip-off van iTunes.

Kortom, de nieuwe Zune is flinterdun, letterlijk en figuurlijk. 

 

Lees ook:IPhone hot, Zune not!
Lees ook:Muzieksite voor uitvaartnummers | Geen Brood, geen Zappa
Lees ook:Social media plan: zo kun je snel beginnen | Quickstart
Lees ook:Steve Jobs hekelt Microsoft Zune
Lees ook:Spotify gaat concurreren met iTunes | 13 miljoen liedjes

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “Microsoft Zune blijft flinterdun

  1. Korneel

    Excuseer mij, maar je zou beter je documentatie even chekken waarop je je basseert. Die shake-zever is iets wat de nieuwe nano heeft en niet de Zune. De Zune is ook geen smurfje achteraan in het peleton. Hij verkoopt inderdaad niet even denderend als de iPod, maar met 3% van de totale mp3-markt en 10% van de hard-drive based market, heeft hij toch een aardig deel. Dat Microsoft niets nieuws kan bedenken is ook een laag-bij-de-grond argument, als je iets van research had gedaan, dan had je geweten dat ze een buy-from FM functie hebben waarmee je wanneer je naar de radio luistert songs kunt ‘taggen’ die je dan later via de WiFi Marketplace of via de PC kan downloaden.
    Het geeft blijk van een laag journalistiek niveau door gewoon dingen op een subjectieve manier met slechte argumenten neer te halen.

      /   Reply  / 
  2. Oh oh, een MS-fan

    Die Buy From FM-functie is eigenlijk ontwikkeld door Nokia. Ik moet me bij de schrijver aansluiten: na Basic heeft M$ nooit meer iets zelf bedacht. Alles, maar dan ook werkelijk alles is gejat, gekocht of gekopieerd. Zielig clubje, daar in Redmond

      /   Reply  / 
  3. Harry

    Basic is niet door MS bedacht. De taal stamt zelfs uit 1964.

    En originaliteit op zich maakt een bedrijf niet ‘beter’. Dat argument is hetzelfde als zeggen: Ferrari doet niks nieuws! Ford heeft immers de massa-geproduceerde auto uitgevonden!

    Tja.

    Mensen hebben een hekel aan MS. Ongeacht wat ze doen. *haalt schouders op*

      /   Reply  / 
  4. Korneel

    Zo kan je evengoed over Apple zeggen dat ze alles gestolen en gekopieerd hebben. Jullie neigen altijd te denken dat alle ideeën van Apple zijn en dat jullie heilig bedrijf nooit iets steelt. Ieder bedrijf haalt zijn kaas wel eens ergens anders, maar als Microsoft nooit met iets zelfbedacht zou gekomen zijn, dan zouden ze nu zeker niet staan waar ze nu staan. Je veralgemeent veel te veel. Mijn punt is gewoon dat ik het laag bij de grond vind van de auteur om de Zune met een slechte argumentatie de grond in te boren. Leg de iPod Classic 120 GB en de Zune 120 GB naast elkaar en je zal zien dat de Zune over veel meer mogelijkheden beschikt. En ‘Buy from FM’, waarom zou dat door nokia ontwikkelt zijn? Het is trouwens niet écht een technologie, het is gebaseert op de info die via RDS met het FM-signaal wordt meegezonden. Om ervoor te zorgen dat die info juist verzonden wordt heeft Microsoft dan ook overeenkomsten gesloten met meer dan 425 radiostations in Amerika zodat zij de song-informatie goed zullen doorsturen. Dus ik zie helemaal niet in wat nokia daarmee te maken heeft en RDS is een open standaard…

      /   Reply  / 
  5. Harry

    Sterker: Apple heeft de GUI gejat van Parc Xerox. Jobs bezocht hun ontwikkel lab en heeft alle ideeen (muis, aanwijzer, iconen) gewoon gejat.

      /   Reply  / 
  6. Korneel

    Ja, met dat verhaal ben ik al bekend ;-) . In de zakenwereld is het gewoon zo dat iedereen de concurrentie met argusogen volgt en dat veroorzaakt vaak ook dat ze elkaar volgen en met gelijkaardige functies uitkomen. Elk bedrijf doet dat onbewust en ook vaak bewust, dat is gewoon een feit. Kijk als voorbeeld naar de Privacy-modus die in de beta van IE8 zat (ik zeg niet dat Microsoft eerst met dat idee was, ik weet dat er al browsers waren met die functie). Iets later raakte ook bekend dat mozilla de introductie van de privacy-mode (die eigenlijk geplant was voor v3.0, maar niet tijdelijk af geraakte) zou versnellen en vroeger uitbrengen dan normaal. Het is een klein voorbeeld, maar je ziet het bij elk bedrijf of organisatie…

      /   Reply  / 
  7. Harry

    Dat heet concurrentie. Niks mis mee zo lang het binnen de wettelijke perken blijft.

    En back on topic: ik zou best een Zune willen hebben. Lijkt me een leuk ding.

      /   Reply  / 
  8. Korneel

    Ik heb er één. Vandaar dat ik de kritiek dat de Zune flinterdun is kwa functies ongegrond is. Ik heb een Zune 30 (eerste generatie), maar binnenkort gaat een familielid naar Amerika en die gaat voor mij een Zune 120 meebrengen (120 GB voor 175 euro met de lage dollar koers). Het is echt een fantastisch aparaat, alles wat je nodig hebt zit erin en een groter scherm dan de iPod Classic.

      /   Reply  / 
  9. Harry

    Klinkt yummie.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>