Hofland: “Nieuwe media is de gedigitaliseerde stem des volks”

De meeste gedrukte kranten en tijdschriften hadden het de laatste pakweg twintig jaar al niet gemakkelijk, maar door de economische recessie vallen de zwakste ‘dode bomen-media’ nu al af. De Groene Amsterdammer – sinds 1877! – wijdt deze maand een heel nummer aan ‘de toekomst van bedrukt papier’. Gasthoofdredacteur Henk Hofland – zelf ook niet meer één van de jongsten – ziet het somber in: met het verdwijnen van papieren kranten ‘wordt een fundament van de westerse democratie in zijn voortbestaan bedreigd’. Zijn mening over nieuwe media? “De gedigitaliseerde stem des volks”, aldus Hofland.

Hofland in zijn artikel: “De afgelopen tien jaar is het politieke landschap ten koste van het oude bestel gefragmentariseerd en tegelijkertijd heeft zich in de journalistiek, ook door de invloed van internet, een culturele polarisatie voltrokken. De ‘nieuwe media’ met de mening van de bloggers zijn voor een groot deel van de publieke opinie toonaangevend geworden. Dit is de gedigitaliseerde stem des volks.”

Het is duidelijk dat Hofland geen voorstander is van experimentele nieuwe media, waar iedereen zomaar mag en kan zeggen wat hij op zijn lever heeft. De Amerikaanse hoogleraar nieuwe media Clay Shirky ziet juist geen andere oplossing dan te accepteren dat de journalistiek een experimentele fase tegemoet gaat: “De maatschappij heeft geen kranten nodig, maar journalistiek!”

For the next few decades, journalism will be made up of overlapping special cases. Many of these models will rely on amateurs as researchers and writers. Many of these models will rely on sponsorship or grants or endowments instead of revenues. Many of these models will rely on excitable 14 year olds distributing the results. Many of these models will fail. No one experiment is going to replace what we are now losing with the demise of news on paper, but over time, the collection of new experiments that do work might give us the journalism we need“, aldus Clay in dit artikel.

De experimenten waarover Clay spreekt schieten momenteel bij bosjes uit de digitale grond. Twee voorbeelden: de burgerjournalistiek van Nieuwslog.nl en een krant (nrc.next) die geen nieuws brengt op haar site, maar gaat bloggen. Wat denken we hiervan?

Lees ook:Stemverheffing tegen Windows
Lees ook:Actie voor vrijheid van meningsuiting WikiLeaks
Lees ook:CBS trapt open deur in: mediagebruik via internet ten koste van traditionele media
Lees ook:Nieuws, nieuwe media en tech
Lees ook:Much ado about nothing (2)

1 Reacties // Reageer

One thought on “Hofland: “Nieuwe media is de gedigitaliseerde stem des volks”

  1. Smithb8

    is elocon a steroid cream cfbddkkbekbebdae

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>