Literatuur en nieuwe media: geen ‘tjielp tjielp’, maar ‘tweet tweet’

De Boekenweek is nog in volle gang, maar beperkt zich anno 2009 niet alleen tot radio, tv, boekwinkels en stoffige bibliotheken. Hoewel Gerrit Komrij er anders over denkt, is literatuur wat ons betreft nog altijd springlevend en bij de tijd. U wilt voorbeelden? Allereerst hebben we natuurlijk het ludieke experiment genaamd TweetRoman: een interactief verhaal dat stukje voor stukje wordt geconstrueerd uit de bijdragen van verschillende Twitteraars. Geen ‘tjielp tjielp’, maar ‘tweet tweet’ dus!

De TweetRoman begon als een grap tussen NOS-redacteur Tim Overdiek en auteur Ronald Giphart. “Je bent schrijver of je bent het niet! Zo gezegd, zo gedaan en de ‘tweetroman’ was geboren. @overdiek startte met de eerste zin, @ronaldgiphart ging ermee verder…”, aldus de overleveringen. Meedoen? Hier de spelregels en meer informatie over dit experiment.

Ook leuk: de Britse uitgeverij Pinguin viel onlangs in de prijzen met de website We Tell Stories. Daarop kun je zes verhalen ‘lezen’ onder de noemer ‘digitale fictie’. Zo leidt Charles Cumming’s verhaal The 21 Steps je via Google Maps rond door Londen, kun je je eigen sprookje samenstellen en schreef het echtpaar Nicci French live het verhaal Your Place And Mine.

Dat je op je oude dag nog genoeg kunt leren, bewijst de 72-jarige ex-presidentskandidaat John McCain. Kon hij een jaar geleden nog nauwelijks overweg met een computer, begin deze week liet de beste man zich uithoren tijdens een heus ‘twitterview’. Hier een verslag (met foto) van dit onderonsje met ABC-journalist George Stephanopoulos. Of Twitter geschikt is voor diepte-interviews is overigens nog maar de vraag.

Tot slot voor de liefhebber ‘een analyse van Twitter op basis van de wetten van retorica van Aristoteles’. Een beetje vergezocht misschien, maar zeker vermakelijk.

Lees ook:Experiment: een verhaal schrijven via Twitter
Lees ook:Wat te doen met je oude iPad: Tip 3
Lees ook:Wat te doen met je oude iPad (4)
Lees ook:Paris Hilton for president
Lees ook:Twitter introduceert ‘echtheidskeurmerk’ voor celebrities

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>