Liever een belletje: burger haakt af bij websites gemeente en Rijk

Burgers klimmen nog altijd graag in de telefoon met hun vragen aan de overheid, omdat de websites van gemeenten, provincies en landelijke overheidsinstanties matig scoren op gebruiksvriendelijkheid. Zo blijken ouderen een slechte ‘knoppenkennis’ te hebben en haken jongeren massaal af bij formele en juridische taal. Het voornemen om alle websites van de landelijke overheid onder te brengen bij één portal, zal de afkeer van burgers alleen maar vergroten, meent deze onderzoeker.

Ook op gemeentelijk niveau kan het een stuk beter. Uit onderzoek onder de zes grootse gemeentes blijkt namelijk dat bijna de helft van de gebruikers niet vindt waarnaar men op zoek is. Burgers zouden vooral ‘verdwalen in de menustructuur’.

Hier een uitstekend artikel van Frankwatching over ‘de wet op gebruiksvriendelijkheid’: een aanrader voor elke beleidsmaker bij de overheid.

Lees ook:Gebruikers vinden iPad apps complex en onbevredigend
Lees ook:Californication…
Lees ook:Touchscreen tablet makkie voor één-jarigen
Lees ook:Smartphone-gebruiker wil controle over mobiele privé-data
Lees ook:Merken op social media populair door kortingen en koopjes

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>