Internetbranche protesteert tegen cookie-monsters

Het zijn niet de minsten in marketingland: Helen Faasse (Bond van Adverteerders), Henry Meijdam (Dutch Dialogue Marketing Association), Joris van Heukelom (Interactive Advertising Bureau), Wijnand Jongen (Nederlandse Thuiswinkel Organisatie) en Loek Hermans (Nederlands Uitgeversverbond).
De vrije jongens en meisjes van internetmarketing en advertentiebusiness protesteren bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie tegen een rapport van OPTA over het gebruik van cookies.


Volgens de cookie-monsters is het onderzoek niet representatief en klopt de voorstelling van zaken ten aanzien van de huidige cookie-regels niet.
De monsters nemen zelfs het woord tendentieus in de mond. OPTA heeft, volgens de vrije jongens en meisjes van internet, een tendentieus rapport opgeleverd. Met dank aan TNO en IViR, die het onderzoek hebben gedaan.

Ik kan niet beoordelen of de bezwaren van de cookie-monsters deels hout snijden. Ik vind wel dat de organisaties een dik pak boter op hun hoofd hebben.

Want ze vinden zelf dat ze internetconsument dom houden wat betreft het gebruik van cookies. Zelf noemen ze het liever ontwetend, dat klinkt wat vriendelijker.
Maar de organisaties willen geen Nederlandse wetgeving. Stel je voor dat de internetgebruiker hun cookies niet verteert!

Ze willen een Europees voorstel tot zelfregulering. Dat houdt volgens de cookie-monsters in ‘het informeren van webbezoekers over het plaatsen van cookies via een universeel EU icoon in een online advertentie die gebruikmaakt van cookies. Het icoon moet gelinkt worden aan één universele landingspagina: een one-stop-shop voor informatie over OBA en de mogelijkheid met één druk op de knop te zien welke cookies er zijn en deze uit te schakelen. Door deze regeling op te nemen als onderdeel van de Nederlandse Reclame Code gelden de verplichtingen voor de hele branche. De Nederlandse brancheverenigingen implementeren deze zelfregulering momenteel in Nederland.’

In gewoon Nederlanders staat hier: wij willen helemaal geen cookie-wetgeving, dat is slecht voor onze business. En als het dan toch moet, dan maar via een Europese regel. De kans is groot dat die regel sneuvelt in de Europese bureaucratie. Of zo wordt afgezwakt dat wij, cookie-monsters er geen nadeel van ondervinden.

Cookie-monsters en wetgeving, het blijft een soap. Wordt beslist vervolgd.

Lees ook:Websites en adverteerders overtreden massaal cookie-wet
Lees ook:Telecomwet treedt 5 juni in werking: verbod op niet-noodzakelijke cookies
Lees ook:MSN: Meisjes Sex Netwerk?
Lees ook:Veel sites broeinest van cookies | Kijk uit voor koekiemonsters
Lees ook:Ondermaats cybercrime-rapport de prullenbak in

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>