Muziekpiraterij ook in Nederland hard aanpakken

Leve DRM klinkt wat vreemd uit de mond van een voorstander van vrijheden en privacybescherming op internet. Maar alle voorstanders van muziekpiraterij doen dat uit zuinigheid, gierigheid of luiheid.

Vandaar nu mijn pleidooi om eens te stoppen met die flauwekul en gewoon de feiten onder ogen te zien: muziek downloaden zonder ervoor te betalen is diefstal. Net als jatten uit een winkel, zakkenrollen, noem maar op. Strafbare feiten die ook gevolg moeten hebben.

De argumenten die illegale downloaders – meestal ook uploaders – gebruiken om hun diefstal te rechtvaardigen zien altijd bijzonder creatief en dienen vooral om het eigen geweten te sussen:

Zoals het argument "Downloaden mag, maar uploaden niet". Juridisch zou dit kunnen kloppen, maar de downloader weet dondersgoed, dat hij of zij gestolen waar aanneemt – heling dus.

En dan komen de maatschappelijk geangageerde argumenten over muzikanten die niets krijgen, omdat de platenmaatschappij zich eraan verrijkt. Over uitwisseling van kunst die gratis moet zijn. Etc. Gewetensussers, waardoor menig muzikant op een houtje zit te bijten.

Maar erger nog: juist de minder bekende muzikanten, muzikanten in artistieke en experimentele stromingen, krijgen door de massale piraterij geen kans hun muziek professioneel te maken. Piraterij is de doodsteek voor de echte artiest en de echte muziek. Alleen platgeslagen bestsellers als Robby Williams en Marco Borsato worden nog op zilver geperst. De muziek verschraalt dankzij piraterij.

Het is daarom goed alle zeilen bij te zetten tegen deze massale vorm van diefstal. Alle middelen zijn geoorloofd, zoals DRM en opsporing via P2P-netwerken. 

Meer hierover: DRM en muziekpiraterij hand in hand

Lees ook:DRM en muziekpiraterij hand in hand
Lees ook:Muziek op internet is good for business
Lees ook:Muziekweetjes in online-encyclopedie | Bladmuziek in muziekschatten
Lees ook:Opwindbare iPod
Lees ook:Muziek zonder DRM

20 Reacties // Reageer

20 thoughts on “Muziekpiraterij ook in Nederland hard aanpakken

  1. Herman

    Daar ben ik het dus niet meer mee eens, Victor. Lange tijd schaarde ik me achter een dergelijk standpunt, maar ik zou wel gek zijn als ik het nog steeds deed.

    Ik ben een muziekliefhebber. Als ik een artiest goed vind, support ik die ook. Artiesten ‘compenseren’ de gederfde inkomsten uit cd-verkoop alleen via concerten en merchandise. De echte liefhebber wordt dus dubbel genaaid, door voor de cd (die maar niet in prijs zakt) te betalen en bij concertbezoek dus ook maar meteen de ‘illegaal’ gedownloade cd’s te vergoeden. Niet echt loyaal naar je fans toe.

    Een veelgehoord tegenargument is dat de muziekindustrie geen actie onderneemt op een veranderende markt. ‘t is een ouwe koe maar vaak nog de waarheid. Mondjesmaat komen er andere initiatieven die ik toejuich. Zoals IOS, die nu gratis cd’s weggeeft aan concertbezoekers, of Radiohead die fans zelf de prijs laat bepalen.

    Buiten dat, denk ik dat de industrie het www ook als voordeel kan gebruiken. Arctic Monkeys, Lily Allen, Kate Nash… allemaal sterren van nu die zonder muziek delen op internet er niet waren gekomen.

    Het wordt tijd dat de muziekindustrie zich neerlegt bij de veranderde markt en met meer initiaven en modellen komt die van deze tijd zijn.

      /   Reply  / 
  2. pffff

    Aaaah gut, arme knul.. je zal er wel last van hebbe niet, al dat gedown..

    Wat een kleuter..

      /   Reply  / 
  3. Joris

    Kijk, ik wilde net een soortgelijk verhaal als dat van Herman neerpennen. Ik support artiesten genoeg, door concertbezoek en cd-aankopen en check veel nieuwe artiesten door eerst te downloaden. Een tijd lang kocht ik door gratis downloaden zelfs meer cd’s, zeker als ze echt goed zijn. Diefstal? Nee, een kans die door maatschappijen niet benut, laat staan uitgebuit wordt.

      /   Reply  / 
  4. Jeroen de Kreek

    Hele vette onzin wat hier staat. Kennelijk is het brein van schrijver dezes vervuild met de auteursrecht onzin van BREIN. Het is waar dat op grond van het auteursrecht niet alles mag, maar wat in dit artikel staat is absolute onzin. Ten eerste geldt als licentiemodel van de muziek industrie dat een ieder 100 CDs gratis gekopieerd mag hebben. Bijzonder toch he, dat er niemand is die dit vertelt? Toch is het zo, zoek maar na op http://www.buma.nl.

      /   Reply  / 
  5. BETA

    Deze discussie is al zo vaak gevoerd. Zat de muziekindustrie ook al niet te zeuren ten tijde van de intrede van het cassettebandje? En de recordable compact disc? Daar hoor ik ze niet meer over.

    Get a life ..

    p.s. verdiep je eens in het oorspronkelijke doel van het internet en de positieve gevolgen ervan op de muziekindustrie.

      /   Reply  / 
  6. Mac

    helemaal mee eens dit verhaal. het is niet voor niets zo dat de grote platenmaatschappijen in nederland niemand meer tekenen, waarom bands moeten strugglen voor een platen contract er massaal bands geloost worden door maatschappijen. het downloaden is ook niet te vergelijken met cds kopieeren, dit is vele malen groter, iedereen doet het vanuit ze luie stoel, albums uit brengen heeft bijna geen zin meer, de muziek heeft geen waarde meer.

      /   Reply  / 
  7. Victor

    Bla bla bla. Blijkbaar is men het weinig met me eens. Hoeft ook niet. Maar eenvoud is eenvoud: als je het met een wet niet eens bent, dan moet je die via politieke weg veranderen, niet door de wet eenvoudig te overtreden.

    Er zou geen boek en geen muziek meer worden uitgegeven als als gratis kopieren en downloaden als

      /   Reply  / 
  8. Erwin

    Totale onzin dit sprookje!! De muziekindustrie heeft NIETS gedaan om de veranderingen van de markt te volgen en verwacht bescherming voor hun woeker winsten. Ik sluit me dus aan bij Herman.

    Iedereen die zijn product op de markt brengt heeft te maken met concurrentie en zal zich moeten aanpassen om die concurrentie de baas te worden.

    (ik verkoop paard en wagen maar iedereen kiest een auto ..Wat!! Ik bel de politie!!!)

    Het gemak en de snelheid waarmee muziek te downloaden is, spreekt mensen nu eenmaal enorm aan. Alles beter dan in de rij te staan bij een free recordshop (aftanse winkels) en sneller.

    Inmiddels zijn er vele mogelijkheden voor de muziek industie om een ander betaalmodel te bedenken.

    Het beschermen van de markt door justitie en andere, zal iedere motivatie voor het veranderen van het oude systeem wegnemen.

    Natuurlijk voor en tegenstanders voor dit standpunt, ff serieus over 20 jaar is het zover!! en dat weten de platenbazen al. echt waar! maar waarom stoppen met melken als er toch nog wat uitkomt.

      /   Reply  / 
  9. jhihih

    hihihi downloade is coelijoeli! hihi

      /   Reply  / 
  10. Victor

    De concurrentie in de muziekindustrie is moordend. Onderling althans. Maar ze kunnen niet concurreren met piraterij. Om die reden gooien veel labels hun handdoek in de ring en staan veel muzikanten nu zonder contract.

    Geen contract, dus geen albums, dus geen muziek meer.

    Ik zal eens kijken of ik de komende weken enkele experts hier aan het woord kan laten: muzikanten die moeten leven van de opbrengsten van hun muziek.

      /   Reply  / 
  11. xdr

    Ze doen ook niet echt moeite om beter te zijn dan piraten. Als ze nouw eens gewoon allofmp3 prijzen en kwaliteit hanteren in plaats van zielig doen in de media dan waren er al heel wat meer legale downloads.
    En bovendien wens ik die achterlijke RIAA en BREIN rechtzaken niet te financieren en ik denk een heleboel anderen ook niet. Want ik koop geen cd’s om een ander zijn leven kapot te maken.

      /   Reply  / 
  12. Joris

    Ik lees vaker ‘dat veel muzikanten zonder contract staan.’ Dat is grappig: vooral in het zogeheten alternatieve aanbod is er nog nooit zoveel keuze geweest in nieuwe acts, vooral uit Engeland, die en masse getekend worden. Omdat ze goed zijn en om dat men in Engeland nog massaal platen koopt van die acts die men eerst gratis downloadt. Vooral majors hebben last van de zogenoemde piraterij, omdat het grote publiek niet betaalt voor zielloze top 40-muziek (en geef ze eens ongelijk, maar dat terzijde). Dat vormt het grootste deel van de piraterij.

      /   Reply  / 
  13. localjoost

    En hoeveel verdiende een band ook alweer aan de verkoop van 1 cd? En de platenmaatschapij? Precies, daar zit het kromme.

    En verdder kan ik topfilms voor 5 euro kopen, maar kosten topcds me pak hem beet 20 euro. Aan een cd werken minder mensen mee dan aan een film. Als cd;s 5 euro zouden kosten zou ik er een stuk meer hebben. En dan niet 4x zoveel maar waarshijnlijk 6x zoveel *dus meer winst voor de platenbazen, die hun artiesten toch wel blijven uitbuiten*

      /   Reply  / 
  14. Hans

    Kijk de film “Before the music dies”. Daar wordt haarfijn uitgelegd dat platenmaatschappijen al lang niet meer naar iets nieuws kijken. Ze weten dat de Britney’s en de Robbies geld op leveren, en nieuwe muziek is risicovol, dus zal niet worden gepromoot. DAAROM verschraalt de muziek. Ze willen niet investeren; ze willen geld. Nieuwe bands met een nieuw geluid krijgen geen kans, want wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Platenmaatschappijen zullen niet moeite doen om iets nieuws aan de man te brengen, omdat ze kunnen kiezen tussen makkelijk geld (11 in een dozijn muziek), en een risicovolle artiest die misschien niet aan slaat. De “payola” schandalen hebben al lang aangetoond dat platenmaatschappijen hun muziek door de strotten de radiostations duwen (in de VS zijn ze grotendeels van dezelfde eigenaar, maar kijk maar naar Before the music dies)

    Dan het geld: Muziek wordt gratis weggegeven in de VS. Kijk naar websites als Spiralfrog en Pandora. Waarom wordt de rest van de wereld weer buiten gesloten? Dan moet je ook niet gaan piepen als mensen muziek gaan downloaden, en ook niet piepen dat de artiest geen geld krijgt. Andere alternatieven kosten in de VS 5 dollar per maand voor zo veel muziek als je maar wil. Maar daar kan ik me in Nederland weer niet op inschrijven. Had leuk geweest. Voor 3.5 euro per maand alles legaal kunnen krijgen wat je maar wil. In nederland is er voor zo ver ik weet maar 1 zo’n site, en dat is surf2music, maar die is dan meteen weer 15 euro per maand. Dat is toch even een stuk minder aantrekkelijk dan 3.5 euro, is het niet? Waarom moeten wij d’r zo veel meer voor betalen? Niet dus. Downloaden die hap. En zo is het cirkeltje weer rond.

      /   Reply  / 
  15. Erwin

    Hi Victor,
    Nu heb je als bedenker van dit artikel een heleboel steekhoudende tegenargumenten gekregen. Buitendat is het natuurlijk idioot dat een schrijver op nieuwe media als deze website een dergelijk oud en achterhaald stuk durft neer te zetten. Lijkt mij dat het aanpassen van je stukkie, een juiste en terechte knieval mag en moet zijn naar de lezers en internetters. Ik wacht het met spanning af…( tegen beter weten waarschijnlijk want eigewijs volhouden en pleiten voor Brein e.a is natuurlijk lekker veilig)

      /   Reply  / 
  16. Gerard

    Oow, ja, die lieve platenbazen…
    Bedrijven als Sony die virussen op je CD meesturen (rootkits): “Hey bedankt dat je onze CD hebt gekocht, hier heb je een virus”.

    Daarnaast is DRM ook zoiets belachelijks: “Oow wat fijn dat je onze muziek koopt. Maarre… Je mag het maar 1 keer op een muziekspeler zetten, en maar 3 keer verplaatsen”…

    Lang verhaal kort: als je de muziek legaal koopt wordt je genaaid.

    En DRM wordt toch steeds gekraakt, en daarmee blijft DRM altijd achterhaald en altijd een nadeel voor de legale gebruiker.
    Ook is het al vaker voorgekomen dat een uitgever failliet gaat, en dan is ineens de muziek die jij gekocht hebt onbruikbaar.

    Met name in het zogenaamde ‘commerciële’ gedeelte gaat muziek gewoon om winst maken, zoals Hans hierboven al zegt. En als je naar de radio luistert hoor je ook genoeg nieuwe bands.

    (Overigens koop ik meer dan geregeld legaal CD’s, al luister ik zelf graag naar de wat alternatievere muziek, die hier wat minder verkrijgbaar is. Het voordeel van die genres is ook dat de het muziek veel directer naar de artiesten gaat. Toch geef ik ook toe over het algemeen eerst een album te downloaden om te luisteren of het me wel bevalt. Vaak ken je maar één à twee nummers, en wil je toch even luisteren of het goed is. Ik vergelijk dat dan met de CD luisteren in de platenzaak).

    Kortom: de platenindustrie is op een totaal verkeerde manier bezig. In plaats van in te spelen op de markt: proberen de muziekliefhebbers tevreden te houden, zijn ze bezig met een heksen6jacht waardoor ze eigenlijk steeds meer aanmoedigen muziek (illegaal) te downloaden.

      /   Reply  / 
  17. Cspr

    Kom dan met een alternatief.
    Blijkbaar is er concurrentie op de CD. Zelfs als CDs gratis waren wil ik er nog niet een hebben. Het is veel makkelijker om muziek gewoon op je harde schijf te hebben en zo op je MP3 speler te kunnen zetten, zonder ze eerst van een CD te moeten rippen, omzetten naar Mp3 ect. Het probleem ligt niet bij de downloaders, maar bij de industrie. Beetje triest om met zielige verhalen te komen dat muziekanten geld mis lopen. Met toeren halen ze miljoenen op, en als ze daar niet genoeg aan hebben, zijn ze misschien toch niet goed genoeg.

      /   Reply  / 
  18. Herman

    Ik koop mijn cd’s al jaren bij Bangcd.com. Kost me 7 pond en dan worden ze gratis thuisbezorgd. Omgerekend 10 euro, dat vind ik een schappelijke prijs. Maar tegen die prijzen kun je dan weer niet in Nederland kopen.

    Overigens koop ik heel vaak cd’s nadat ik door het downloaden ervan enthousiast ben geworden, zoals Joris ook al aankaartte.

      /   Reply  / 
  19. Erwin

    De toekomst begint vandaag zonder terug te vallen Victor!! Zie maar en schrijf dan nog eens een stukkie met sprookjes!!

    http://www.webwereld.nl/ref/rss/48280

      /   Reply  / 
  20. Victor

    Mijn reactie zie je in mijn blog

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>