DRM en muziekpiraterij hand in hand

Na mijn vorige blog over DRM voel ik me bijna geïntimideerd door zoveel en vooral zo heftige reacties. Conclusie: DRM en muziekpiraterij zorgen samen voor een gezonde tegenstroom. Ook Universal's concurrent voor iTunes (…Erwin…) is geen oplossing tegen piraterij, maar een poging de markt te bedwingen.

In alle reacties op het vorige blog lees ik eigenlijk twee dingen. Een: ik heb geen zin om te kopen. Twee: inhoudelijke argumenten tegen de grote spelers in de muziekindustrie.

Op die laatste wil ik ingaan.

Daar waar de heersende macht op z'n
grootst is – zoals nu in de muziekindustrie – liggen ook de kiem en de ruimte voor
nieuw en klein initiatief. Het illegaal downloaden van muziek via
internet heeft zeker een positieve bijdrage geleverd aan het ontstaan van nieuw initiatief, maar kan dit ook net zo snel weer om zeep helpen.

Ik pleit in mijn vorige blog niet voor de grote muziekfabrieken, noch voor de grote artiesten, maar ik pleit er wel voor de hoge prijzen en het schrale aanbod niet via illegale weg aan te vallen. Dat leidt alleen maar tot meer polarisatie. Microsof, Apple, Universal, etc. proberen ten koste van elkaar de markt naar zich toe te trekken – ze verliezen vrijwel geen geld door de piraterij. Door het illegaal downloaden krijgen echter juist de kleinere artiesten en platenlabels geen voet aan de grond.

De muziekindustrie loopt met de ontwikkelingen achter op de uitgeverswereld. Uitgevers van boeken en kranten worden door internet gedwongen anders met hun content om te gaan. Papieren kranten worden online kranten, online kranten worden steeds vaker gratis aangeboden (zoals recentelijk de Times). Boeken worden nu ook digitaal uitgegeven en ook nog gratis, te beginnen met schoolboeken. Het financieren van al deze uitgaven gebeurt via advertenties. Internet staat bol van de reclame omdat content nu eenmaal niet gratis op het beeldscherm belandt. Daar werken mensen aan net zoals muzikanten werken aan hun muziek en daarvoor ook betaald moeten worden.

Ook film en tv worden meer en meer online aangeboden en dat zal op korte termijn ook gratis gebeuren. Dit is te financieren uit reclameboodschappen in de streams. Onvermijdelijke reclameflitsen die te kort duren om er voorbij te zippen.

Maar muziek is vrij moeilijk van reclame te voorzien. Muziek is bovendien niet eenvoudig zelf te maken. Een opnamestudio en een producer zijn duur. Die kosten kunnen muzikanten vrijwel nooit zelf betalen. Een muzikant positioneren in de markt is net zo duur als het opbouwen van een merk. Geen muzikant kan dit zelf, en de meeste muzikanten zetten daarom verblind door het grote geld hun handtekening onder het eerste beste platencontract dat ze wordt aangeboden.

Kunnen kleine platenlabels dan geen muziek uitgeven via internet zonder al te hoge kosten te maken? Nee. Zodra een interessante track op internet zou staan, omgeven door reclame, en de muziekliefhebbers hebben de track (en dus de muzikant) gevonden, dan heeft de halve wereld dit mp3'tje ook meteen via via op de mp3-speler staan. Geen adverteerder die daar geld voor neertelt.

Bedenk dus een manier om muziek interessant te maken voor adverteerders en je bent binnen als platenlabel.

Meer hierover: Muziekpiraterij ook in Nederland hard aanpakken

Lees ook:Muziekpiraterij ook in Nederland hard aanpakken
Lees ook:Esmee Denters: piraat of soldaat?
Lees ook:Drie soorten gratis
Lees ook:Radiohead getuigt tegen RIAA: downloaders niet per definitie crimineel
Lees ook:Betalen voor Last.fm: hoe revolutionair is dat eigenlijk?

11 Reacties // Reageer

11 thoughts on “DRM en muziekpiraterij hand in hand

  1. Erwin

    Hi Victor, Door downloaders van muziek
    “Lui en Dieven” te noemen lok je inderdaad wel wat heftige reacties uit.
    Das goed voor de discussie lijkt me zo! De muziekindustrie heeft altijd al de hitlijsten bepaald en zal dit (ondanks alles) blijven doen. De platenbazen hebben in het verleden de markt in handen gehad en zullen dit ook in de toekomst niet loslaten. Hierdoor blijven dus de kansen gelijk. Een echt goede artiest komt altijd ergens terecht. Afgelopen jaren zijn er verschillende voorbeelden geweest van nieuwe artiesten die ondanks of dankzij het downloaden zich konden aansluiten bij een platenmaatschappij. Stel dat slechts 10% van alle internetgebruikers 5 dollar per maand gaat betalen voor het eventueel onbeperkt downloaden van muziek.

    Heb je enig idee hoeveel geld dit gaat opleveren?? Het zijn bedragen die ongelovelijk, ondenkbaar groot zijn en waarmee de platenbazen zich nog meer kunnen verrijken! De korte periode dat het even minder is gegaan zal zeer snel worden vergeten kan ik je verzekeren!!

    Voor alle duidelijkheid Ook ik wil juist nieuwe artiesten zien groeien en besef me goed dat daar geld voor nodig is! Ik hou dat dus ook niet tegen. Dat doen juist de platenmaatschappijen met het uitmelken van de oude meuk.

    Een goed voorbeeld van een (relatief) nieuwe Nederlandse muzikant is bijvoorbeeld Anouk. Op eigen kracht begonnen en ontdekt door de platenmaatschappij in het tijdperk van het downloaden. Het gaat haar goed! Heel goed! Ook finacieel, ondanks het downloaden.

    Jij schrijft: “ik pleit er wel voor de hoge prijzen” Nou ik dus zeker niet want te veel betalen heb ik al veel te lang gedaan. Goede artiesten komen toch wel boven drijven met of zonder downloaden.

    De download-concurrentie zal het proces dus versnellen. Juist door massaal te downloaden en de winkel/cd’s links te laten liggen, zal de platenindustrie gedwongen worden zich een nieuw model aan te meten. ( ga daar nou eens op in!!) Zij hebben het meest te verliezen!

    Anders ontstaat er een gat in de markt :)

      /   Reply  / 
  2. Victor

    Hallo Erwin,

    Ik zal proberen enkele artiesten hierover een uitspraak te laten doen. Grote en kleine. Kan wel een weekje duren…

      /   Reply  / 
  3. Erwin

    Spannend!! en ps ik hoop dat je je niet al te veel door mij geïntimideerd voelt want das geheel niet mijn bedoeling!

      /   Reply  / 
  4. Victor

    Er is meer nodig om mij te intimideren…

      /   Reply  / 
  5. Rudy

    Het is natuurlijk voorspelbaar wat de artiesten zullen zeggen als die artiesten afhankelijk zijn van een platenmaatschappij.

    Het lijkt mij dat het huidige systeem in de niet zo verre toekomst niet meer te handhaven is. Toen door technologische vooruitgang het mogelijk werd om iedereen aan te sluiten op het aardgasnet verdween het beroep van kolenboer. Zo zal het de platenboer ook vergaan.

    De traditionele winkel waar schijfjes worden verkocht, de platenmaatschappij die bepaald wat wordt uitgebracht en op de radio komt, het is allemaal overbodig. Het is simpelweg ballast. Artiesten kunnen wel degelijk een inkomen hebben, maar niet meer door de verkoop van de muziek zelf. Optredens, merchandise e.d. is de bron van inkomsten.

    Het argument dat muziek maken niet gemakkelijk is en dat een opnamestudio en producer duur zijn klopt niet. Weer door technologische ontwikkelingen wordt het juist steeds goedkoper om kwalitatief goede opnamen te maken. Wat een professionele studio, zeg 10 of 15 jaar geleden, nog vele tienduizenden guldens kostte aan apparatuur om die kwaliteit te bereiken heb je tegenwoordig in je thuisstudiootje met een goede geluidskaart in je PC en wat software voor een paar honderd euro.
    En wie heeft een dure producer nodig? De artiest van tegenwoordig kan, dankzij de steeds verbeterende technologie, alle facetten van de muziekproductie in eigen hand houden zodat de uiteindelijke opname precies klinkt zoals de artiest in gedachten had.

    Behoefte aan muziek zal altijd blijven bestaan en talent zal altijd blijven bovendrijven. De artiest van vandaag kan zelfstandig zijn muziek produceren, distribueren en in direct contact staan met zijn publiek en geld verdienen door op het podium te staan. De artiest blij, het publiek blij, de platenboer niet zo blij. Maar daar hoeven we niet dramatisch over te doen, zo gaat dat nu eenmaal met voortschrijdende technologie. Wie maalt nu nog om de verdwenen kolenboer?

      /   Reply  / 
  6. Victor

    Je hebt weinig vertrouwen in Nederlandse artiesten…

      /   Reply  / 
  7. Herman

    Hoezo hebben de kleintjes het moeilijk? Het zijn juist de groten die met de populaire acts komen waar veel van in het illegale circuit wordt binnengehaald. De kleintjes (de longtail) doen het – zeker in verhouding tot de groten – juist heel goed. Dat merk je ook wel aan de platenzaken. Free Record Shop kan zijn naam beter wijzigen in Free Media Shop, terwijl Plato en Concerto nagenoeg elk jaar een recordomzet boeken…

      /   Reply  / 
  8. Rudy

    Heb je al artiesten gevonden die hun mening over dit onderwerp willen delen?

      /   Reply  / 
  9. Victor

    Rudy,

    Ben ik mee bezig. Inmiddels wel een leuk bericht over dit onderwerp in de maak. Morgen op dit blog.

      /   Reply  / 
  10. Victor

    Rudy, de eerste heb ik – klik op de link bij deze reactie. Ik ben nog bezig met een paar.

      /   Reply  / 
  11. mauricio

    hoi, ik ben al mijn hele leven bezig met muziek. nu ben ik een professionele muziek producent. het is niet zozeer een mening, maar een feit. en na 30 jaar werken met muziek heb ik plotseling geen idee meer van wat ik verder moet met al mijn werk. heeft iemand misschien een idee voor me?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>