Microsoft vraagt patent op adware

Microsoft heeft patent gevraagd op een systeem dat reclames weergeeft in websites gebaseerd op gegevens in privébestanden van de bezoeker.

De meeste advertenties in websites worden gekozen op basis van de inhoud van de site en op basis van het surfgedrag van de bezoeker. Dit surfgedrag wordt bepaald aan de hand van de cookies die (met name in Internet Explorer) worden verzameld.

Het systeem waarop Microsoft patent heeft aangevraagd, doorzoekt de e-mail, tekstdocumenten, gedownloade media en zelfs systeeminstellingen. Aan de hand van deze gegevens probeert het systeem een beeld te krijgen van de bezoeker en daarop worden de advertenties in websites, maar ook in de vorm van adware, aangepast.

Microsoft noemt het een framework (vergelijkbaar met .NET) waarbij applicaties – denk aan Word of Outlook Express – zelf trefwoordenlijsten samenstellen en deze ook aan Microsoft verschaffen. In allerlei applicaties kunnen dan ook weer 'relevante' reclameboodschappen verschijnen. 

Lees ook:Reclame in games
Lees ook:Legitieme privacyschending
Lees ook:Windows mobiele telefoon met een hand te bedienen
Lees ook:Reclame: De keerzijde
Lees ook:Websites en adverteerders overtreden massaal cookie-wet

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>