Winkelen bij Yahoo, gaat het Microsoft lukken?

Yahoo heeft natuurlijk wel oren naar het bod van Microsoft van 31 Dollar per aandeel. De koers voor het bod was 62% lager. Meteen na het bod op Yahoo steeg het aandeel Yahoo met 49% terwijl de aandelen Microsoft en Google met resp. 6% en 8% daalden. Maar wat koopt Microsoft eigenlijk?

Met de aankoop van Yahoo voegt Microsoft eigenlijk niets toe aan het eigen programma van webdiensten. Deze aardige vergelijking geeft een mooi beeld. Wat wordt er toegevoegd? Adverteerders. Want Google heeft 75% van de internet-advertentiemarkt in handen en dat is voor Microsoft – terecht – onacceptabel. Want adverteerders zijn de grote financieers van de IT in de toekomst.

Google biedt al van alles gratis aan wat de consument bij Microsoft moet kopen. Gratis, want de adverteerde betaalt. Wil Microsoft ditzelfde exploitatiemodel hanteren, dan zal het een grote vijver aan adverteerders moeten hebben. Die wordt nu gekocht bij Yahoo.

Een belangrijk slachtoffer bij deze overname is een aantal Open Source-projecten, zoals YUI, PHP, FreeBSD, Squid, gSOAP, Hadoop. Yahoo steunde dergelijke projecten en dat zal na een overname afgelopen zijn.

Lees ook:Yahoo! vindt Microsoft-bod te laag en zoekt aansluiting AOL
Lees ook:Microsoft flirt weer met Yahoo
Lees ook:Is Ballmer de voetbal of een sterspeler?
Lees ook:Microsoft biedt 60% te hoog op Yahoo
Lees ook:Microsoft blijft Yahoo uitdagen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>