Hoe jongeren social media gebruiken: hoe actueler hoe beter

Jongeren gebruiken social media om op de hoogte te blijven van andere jongeren en om zichzelf te profileren. Dat blijkt uit onderzoek van Hi. De berichten die het meest gewaardeerd worden zijn echte, grappige ervaringen en moment-registraties. Hoe actueler, hoe beter.

90% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar zegt actief te zijn op social media. Persoonlijke profielen worden daarbij nauwlettend in de gaten gehouden. Meer dan de helft van de jongeren op social media bekijkt minimaal een keer per week het profiel van anderen. Een op de vijf doet dit zelfs elke dag. Jongeren doen dit via de computer of telefoon, waarbij bijna een kwart van de mannen een smartphone gebruikt.

Meer jongeren zijn dagelijks druk met het bekijken van andermans profielen (21,2%) dan het bijwerken van hun eigen profiel (12,3%). Er wordt dus meer gegluurd dan gepost. Vooral vrouwen blijken vaker te gluren dan mannen.

Berichten worden vaak ’s avonds achtergelaten. Bijna 60% van de jongeren houdt bij het plaatsen van berichten rekening met mogelijke reacties. De helft zegt vooraf een redelijke inschatting te kunnen maken hiervan. De ‘posts’ die het meest gewaardeerd worden zijn eigen ervaringen en momentregistraties. De berichten die direct vanaf een mobiel worden geplaatst zijn vaak actueel: een groot pluspunt volgens de jongeren.
15% vindt berichten over een gebeurtenis die al heeft plaatsgevonden zelfs een beetje suf. Voor mannen mogen posts opwindend zijn. Vrouwen zien liever grappige berichten.

Een van de drie jongeren besteedt veel tijd aan het updaten van het eigen profiel. En dat luistert nauw. Met name mannen krijgen wel eens negatieve reacties op hun profiel (22% tegenover 9% van de vrouwen), zo blijkt uit het onderzoek van Hi.
De jongeren vermoeden dat andere socialmedia-gebruikers de werkelijkheid nog wel eens mooier voorspiegelen dan hij is. Bijna tweederde van de jongeren zegt zelf altijd eerlijk te zijn in hun berichten en profiel-updates, terwijl slechts elf procent gelooft dat anderen dit ook zijn.

Het onderzoek van Hi toont verder aan dat meer dan de helft van de socialmedia-gebruikers alle berichten leest die zij binnenkrijgen. Twee op de tien lezen niet, maar scannen en een even grote groep leest alleen de berichten van de beste vrienden. 85% laat wel eens blijken de berichten van anderen te waarderen, bijvoorbeeld via de like-button op Facebook. Driekwart doet dit als ze het bericht echt leuk vinden. Een kwart doet dit ook omdat ze diegene aardig vinden, ook al is het bericht zelf misschien niet zo leuk. Een op de tien jongeren spreekt waardering uit voor een bericht als de afzender daarvan hen zelf ook regelmatig een like geeft.
Dat is trouwens niet alleen iets wat jongeren doen. Op LinkedIn zie je dat ook professionals aanbevelingen uitwisselen.

Lees ook:Mijn baas als vriend op Facebook? Nee, dank u!
Lees ook:The Social Habit: het gebruik van social media in de USA
Lees ook:Jongeren luisteren naar YouTube, niet naar de radio
Lees ook:Klagende vrouwen grootste ergernis op Facebook
Lees ook:Hoe Nederlanders de mobiele telefoon gebruiken [Infografiek]

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Hoe jongeren social media gebruiken: hoe actueler hoe beter

  1. roeland

    waar kan ik de precieze resultaten van het onderzoek van Hi vinden.
    heb ze nodig ivb profielwerkstuk

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>