Microsoft verliest Yahoo en schept YaHoogle

YahoogleGeen hoger bod, geen onvriendelijke overname. Microsoft laat Yahoo voorlopig met rust. Dat is het besluit dat Steve Ballmer – de topman van M$ – liet weten aan Yang, de topman van Yahoo. de reactie van Yang: "With the distraction of Microsoft's unsolicited proposal now behind us, we will be able to focus…"

Intussen heeft Microsoft een verregaande samenwerking tussen Yahoo en Google in gang gezet. Yahoo zou naar eigen zeggen binnen een week het advertentie-aanbod van Google in de eigen sites kunnen verwerken. Microsoft heeft hoogstpersoonlijk de stekker gestoken in een gigantische wereldwijde zoek-Frankenstein…

… waar M$ nooit en te nimmer nog enige concurrentie voor kan vormen: YaHoogle. YaHoogle omvat de gehele wereld: Yahoo is een sterspeler in de VS en China, terwijl Google vooral in Europa overheerst. Samengevoegd vormt YaHoogle een zoek- en advertentiegigant waar M$ niet aan kan tippen.

Als Yahoo en Google gaan samenwerken, heeft M$ haar positie op internet volledig verpest. M$ is terug bij de desktop, waar het nog steeds de dienst uit maakt.

Dit had Ballmer waarschijnlijk niet bedacht voordat hij zijn spierballentaal de media in slingerde. Wat hij inmiddels wel bedacht heeft, is dat een onvriendelijke overname vrijwel onmogelijk is. De Chinese tak van Yahoo zou dit verhinderen, maar Yahoo zou ook van alles kunnen doen om Yahoo – na de onvriendelijke overname – een stuk minder aantrekkelijk te maken.

En zo heeft Ballmer weer wat geleerd: vliegen vang je met stroop, niet met azijn. Nu eens kijken of Ballmer dit lesje ook kan toepassen op de consumentenmarkt, waar nog steeds vooral de azijn overheerst. 

Lees ook:Yahoo en Google sluiten pact
Lees ook:Yahoo! vindt Microsoft-bod te laag en zoekt aansluiting AOL
Lees ook:Microsoft biedt 60% te hoog op Yahoo
Lees ook:Microsoft blijft Yahoo uitdagen
Lees ook:Microsoft flirt weer met Yahoo

1 Reacties // Reageer

One thought on “Microsoft verliest Yahoo en schept YaHoogle

  1. Pieter

    Way to go, Ballmer! Nu komt er zéker een internetadvertentiemonopolie van dat onze privacy schendt…

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>