Google wil met nieuwsorganisaties op zoek naar nieuw businessmodel

Persbureaus, kranten en tijdschriften moeten dringend op zoek naar een ander – meer winstgevend – businessmodel, betoogt Google. Volgens het bedrijf hebben de nieuwsorganisaties Google nodig om in de toekomst meer te zijn ‘dan een kop op de voorpagina van een zoekmachine’.

Hiermee verwijst Google naar haar populaire dienst Google Nieuws: dat nieuws vanuit talloze bronnen samenbrengt op één – gemakkelijk doorzoekbare – pagina.

Volgens Emerce zouden nieuwsorganisaties ‘sommige informatie gratis moeten verspreiden en daarnaast moeten werken met abonnementen voor meer diepgaande artikelen of ze zouden een microbetalingssysteem moeten instellen om een klein bedrag te vragen voor losse artikelen’.

Of de Nederlander hiertoe bereid is moeten we nog maar afwachten. In de praktijk blijkt in ieder geval dat we liever de hand op de knip houden, zo lezen we nota bene in de gratis krant De Pers.

Lees ook:Google mag SM-foto’s oud-topman Formule 1, Max Mosley, niet indexeren
Lees ook:Google zet Privacy-statement op voorpagina
Lees ook:Startup toont meest gedeelde NL-nieuws op Twitter
Lees ook:Google opent ebook-winkel maar nog niet in NL
Lees ook:Google en Microsoft bestrijden met FBI online- kinderporno en -pedofilie

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>