Tien procent van je Twitter-vrienden zijn social (ro)bots

Volgens de marktonderzoekers van Gartner is in 2015 tien procent van je Twitter- en Facebook-vrienden afkomstig van zogeheten social bots.

Wat dat zijn: geautomatiseerde marketing-, pr- en crm-tools van bedrijven en organisaties die via deze social bots proberen je voor hun producten of diensten te interesseren.

Citaat: ‘Efforts to systematize and automate social engagement will result in the rise of social bots – automated software agents that can handle, to varying degrees, interaction with communities of users in a manner personalized to each individual.’

Gezien de ‘vrienden’ die zich nu al via de verschillende sociale netwerken bij me melden, verwacht ik dat het percentage van 10 procent aan de lage kant is.

Of vertonen de huidige social media-marketeers van vleesch en bloed al zo veel gelijkenis met een robot?

TIP: om een indruk te krijgen hoe snel de ontwikkeling van social bots, software agents en chatbots gaat, moet je eens kijken op Chatbots van Erwin van Lun.

Lees ook:Nederlandse meiden hyper actief op social media
Lees ook:60% internetters dagelijks online, mobiele netwerken booming
Lees ook:The Social Habit: het gebruik van social media in de USA
Lees ook:Google patenteert software om automatische social media-updates te plaatsen
Lees ook:Duitse omzet e-commerce stijgt met 18 procent

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>