50% van de twitterberichten is afkomstig van 0,05 % van de twitteraars.
Twitter is dus helemaal geen social media, geen social network. Twitter is een portal waar informatie wordt gedeeld, that’s it. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Yahoo Research, Who Says What to Whom on Twitter.
Wat blijkt: 20.000 twitteraar maken de dienst uit op Twitter. Die 20.000 tweeps, die voor een groot deel hun tweets niet eens zelf schrijven, produceren 50 procent van de miljard twitterberichten die er wekelijks verzonden worden.
De twitter-elite bestaat uit nieuwe media, beroemdheden, organisaties en de hardcore bloggers.
De onderzoekers concluderen dat Twitter eerder een portal is waar informatie wordt gedeeld, dan een social network. Er bestaat een kleine elitegroep van twitteraars die enorme hoeveelheden volgers generen, zoals bijvoorbeeld Lady Gaga. Maar deze elitegroep volgt op hun beurt deze twitteraars niet.
Wat overblijft is eenrichtingsverkeer. Twitter heeft, zo lijkt het, zijn beste tijd gehad als social network.
Lees ook:Betaalsite Twitter-volgers uit de lucht
Lees ook:Analyse van de Twitter-gebruiker
Lees ook:President Obama wint met social media
Lees ook:Nederland telt slechts twee twitter-twitteraars-tweep-tellers
Lees ook:Olympische Spelen krijgen Social Media Hub (video)
Pingback: Vrouwen twitteren meer dan mannen | NieuweMedia