The App Effect: Iedereen app-verslaafd in 2020

Volgens het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT), een digitale speeltuin van ICT-dienstverlener Sogeti, zijn we in 2020 allemaal app-verslaafd. VINT baseert dat op eigen onderzoek, waaraan een team van technologie- en gedrags-experts heeft meegewerkt.

In 2020 zijn volgens de onderzoekers van The App Effect informatiegedrag en gewoon gedrag niet meer van elkaar te onderscheiden. Andere media stonden altijd op afstand, maar door de komst van apps staat alleen het individu centraal. Of anders gezegd, iedereen en alles wordt een medium. De auto, de koelkast, een vaas bloemen en de mens. Mensen willen en kunnen niet meer zonder apps.

Het app effect heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor onze samenleving:

Negatief Positief
Privacy is overleden Mijn digitale ik helpt me verder
Concentratie steeds moeilijker Kennisverspreiding steeds sneller
Dommer Slimmer
Vertrouwen is dood Transparantie dwingt goed gedrag af
Efficiency leidt tot infobesitas Gedrag van mens staat centraal
Narcisme bloeit als nooit tevoren Social Business makkelijker realiseerbaar
Onbeperkt veeleisende klant Betere dienstverlening
Economische groei Economische groei
Doorgaan op oude voet Nieuw waardesysteem

In het onderzoek van VINT worden vier maatschappelijke krachten beschreven die onze maatschappij gaan herordenen. Hieronder vind je korte typeringen:

Het systeem; leven in de technopolis, de Chinese variant
Een superefficiënte maatschappij vol met e-dossiers en databanken die op afstand worden bestuurd, gecontroleerd en toegankelijk zijn. Individuen lopen daarmee in de pas. Een soort China. Geen papieren krant, geen onnodig bezoek van huisarts of aan kantoor. Wij worden niet alleen onderdeel van het systeem, maar zijn ook het systeem. Individuen zijn niet meer dan een set gegevens die te programmeren zijn.

Counter culture: living a free life, hippies 2.0
Mensen in de ‘counter culture’ komen op voor het individu. Vergelijkbaar met de jaren zestig van de flower power. Het systeem is de oorlog waartegen men vecht. Het is een wereld van duizenden Wikileaks. Alles is openbaar ongeacht de consequenties. Mensen komen op voor persoonlijke vrijheid tegen het systeem.

Samenleving van superego’s; living my own life, PVV-variant
In een wereld waarin niet organisaties maar individuen de dienst uitmaken, wordt narcisme leidend. Het managen van de eigen identiteit is een belangrijk vak op de lagere school. Het wordt een uitdaging om merken te bashen met tweets en domme engagement managers om de tuin te leiden. Traditionele kanalen zijn niet meer nodig om een autoriteit, superster of ander bekende persoonlijkheid te worden.

New commons: de balans zoeken, Groene variant
Bij deze richting speelt de vraag waar zowel het individu als de samenleving mee zit. Niet de vraag of we dommer of slimmer worden want dat doet er niet toe. We vragen ons af wat nog dom of slim is. Dom is bijvoorbeeld controle over jouw leven verliezen door de verslavingsfactor. Deze situatie wordt aangegrepen om de nieuwe mogelijkheden een doel mee te geven. Sociaal gedrag in relatie tot people, planet en profit worden leidend. Organisaties die niet meegaan in duurzaamheid hebben geen bestaansrecht meer.

Het onderzoek The App Effect verschijnt over een paar maanden in boekvorm. Hopelijk wordt er meer aandacht besteed aan (eind)redactie. dan in vorige uitgaven van VINT, zoals Me the Media. Dat maakt het onderwerp een stuk leesbaarder en interessanter voor een grotere doelgroep.

Lees ook:De burgerjournalist krijgt een lollie
Lees ook:Meer krijgen, minder geven, de burger als puber
Lees ook:Niet minder downloads door blokkade The Pirate Bay
Lees ook:Media-branche krimpt in, Donald Duck wint
Lees ook:Second Life discrimineert

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “The App Effect: Iedereen app-verslaafd in 2020

  1. Jaap Bloem

    Chinees, hippies, PVV en groen: leuke toevoegingen Gert ;-)

      /   Reply  / 
  2. Gert Meijboom Auteur

    Dank je. Je moet soms een tikkie overdrijven om aandacht te krijgen. Ik hoop dat je de laatste alinea ook hebt gelezen. Met de inhoud van jullie boeken is niets mis. Maar de stijl, woordkeuze, etc. (‘ _’ ).

      /   Reply  / 
  3. Jaap Bloem

    Beste Gert, Daar kan ik het volgende op zeggen. E.e.a. is een doelbewuste en afgewogen keuze. Reacties die juist de andere kant opgaan, zijn in de meerderheid. Of het moet zijn dat de zwijgers . . . Anyhow: met Me the Media werden we geheel uit het niets runner-up winner van de PIM Marketing Literatuurprijs 2008 (Platform Innovatie in Marketing). Natuurlijk achter het boek het Merk Mens van Fons van Dyck. Maar die is dan ook marketinginsider en hoofd van think.BBDO. Uitgebreid verhaal over Het Merk Mens vind je hier > http://vooruit.be/nl/page/862
    Ook over de Engelstalige editie van Me the Media zijn we tevreden. Het materiaal wordt o.m. op Berkeley gebruikt. Een vergelijkbaar lot was vele andere VINT-boeken beschoren. Maar ik ben het met je eens, dat er ruimte is voor andere toonzettingen. Alleen hebben ook onze dagen slecht 24 uren ;-)

      /   Reply  / 
  4. Jaap Bloem

    Beste Gert, Zou graag vernemen wat jouw stijladvies is. Mail me even op [email protected] esveepee. Als je Gmail hebt, vind je daar ook mijn telefoonnummer. Grtz, Jaap

      /   Reply  / 
  5. Pingback: Wat maakt een e-mail sexy ? | NieuweMedia

  6. Pingback: Android app op je smartphone? Vooraf testen of het werkt! | NieuweMedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>