Anarchie op internet: jatten mag

http://lovespit.deviantart.com/art/Anarchy-Girl-93380767Jort Kelder's gejatte (en aangepaste) Quote 500 toont aan dat gedrukte media niet overweg kunnen met internet. Jort plaatst een 'aangepaste' versie van de lijst met 500 rijken – als reactie op het tijdschrift Quote – en krijgt meteen een dwangbevel op de deurmat.

Lang heb ik hierover nagedacht. Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Het draait natuurlijk om auteursrecht en dus om geld. In dit artikel leg ik uit waarom ik mijn mening op dit punt 180 graden omgekeerd heb. Een pleidooi voor auteursrechtelijke anarchie op internet.

Het draait in de wereld van media vanzelfsprekend om geld: Quote maakt een lijst met 500 rijksten en wil dat iedereen de Quote koopt en niet naar 925.nl gaat om die lijst te bekijken. Zo wil Blog.nl dat iedereen mijn artikel hier – op dit weblog – leest en niet ergens anders. Want bezoek op een website levert geld op dankzij de adverteerders. Zoals ook de verkoop van een Quote in de kiosk geld oplevert.

Wel gratis reclame, geen gratis inhoud 

Op internet mag je op elke andere site wel verwijzen naar de URL van dit artikel. Zelfs met een stukje tekst uit dit artikel erbij. Dat mag niet alleen, dat wil Blog.nl zelfs, want daarmee wordt bezoek gegenereerd. Reclame maken voor een artikel mag dus wel, maar de inhoud ervan integraal op een andere site publiceren mag niet. Wel nemen dus, maar niets geven.

Zo zal Quote heel blij zijn als ik (of 925.nl) verwijst naar de lijst der rijksten in het blad, zolang we de inhoud maar niet integraal overnemen. We mogen dus wel reclame maken voor Quote – graag zelfs – maar niet de inhoud vertellen. Dat heet dan plagiaat en dat mag weer niet. Quote wil dus wel nemen, maar niets geven.

(Quote en Blog.nl worden in dit artikel natuurlijk als voorbeelden aangehaald. In feite gelden deze universele regels voor elke uitgave.) 

"Alles van waarde is weerloos" 

Wanneer koopt iemand een blad in de Kiosk? Als er meer van het blad wordt verwacht, dan wat de cover biedt of wat andere media over het blad zeggen. Quote moet meer bieden dan één artikeltje om verkocht te worden. Quote moet dus zorgen voor kwaliteit en continuïteit om te blijven bestaan.

Wordt er inhoud uit Quote gejat, op het web geplaatst en ook nog veelvuldig bezocht, dan is dat een veer in de reet van Quote. Uiteindelijk zal dat kunnen leiden tot meer verkoop van het blad, want goede reclame.

Kwaliteit – waardevolle content – is niet te beschermen tegen diefstal, maar moet ook eigenlijk niet beschermd worden tegen diefstal. Diefstal van content is een bewijs van de kwaliteit van de bron. Diefstal van auteursrechtelijk waardevol materiaal is geen diefstal, maar is verheerlijking van de maker.

Bronvermelding is de hoofdzaak 

Ook voor internet geldt dit. Goede kwaliteit – zoals veel foto's op Flickr of filmpjes op YouTube – verdient het om zoveel mogelijk exposure te krijgen. Op zoveel mogelijk websites. Mits de bron van de content maar duidelijk en met een hyperlink vermeld wordt.

Doe niet flauw met auteursrechten, maar zorg dat jouw platform meer is dan dat ene artikeltje of fotootje. In dat geval is elke diefstal van jouw site gratis reclame.

En wil die maker verdienen aan zijn site, dan moet hij – net als Quote – zorgen voor continuïteit en kwaliteit. Dan komen de bezoekers vanzelf in de winkel waar al dat moois gemaakt wordt.

Open Source, Open Content  

Dit artikel schrijf ik op persoonlijke titel. De uitgever van Blog.nl (en elke andere internetuitgever) zal er wellicht anders over denken. Overname van dit artikel is niet toegestaan, omdat het uniek publicatierecht voor dit weblog contractueel verpand is aan Blog.nl. Mijn oproep voor auteursrechtelijke anarchie is geen oproep om gesloten overeenkomsten te schenden of wetten rücksichtlos te overtreden.

Auteursrechtelijke anarchie begint bij je eigen publicaties en producties. Vermeld erbij dat jouw content Open Content is. Vermeld erbij dat het gebruikt mag worden en onder welke voorwaarden.

Anderszins: zoek de grenzen op bij het jatten, lenen en kopiëren van anderen. Want alleen door telkens de grenzen op te zoeken, worden wetgevers en rechters genoeg gekieteld om de grenzen aan te passen. De werkelijkheid loopt immers altijd een pasje voor de wet uit.

Creative Commons Licentie 

CCL

Overweeg om je eigen content onder een Creative Commons Licentie te publiceren. Meer hierover: Opencontent.nl.

Lees ook:Website Jort Kelder oververhit door Quote 500
Lees ook:Reclame: Naakt op het web
Lees ook:Griep en wroeging
Lees ook:KOFFIEDIK 2008: Tv levert in op internet
Lees ook:Google ziet in de Radio een belangrijk medium

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>