Social media als businesstool | Scherp en innovatief blijven

Social media als Facebook, LinkedIn en Twitter houden werknemers scherp. Dat zegt TNO in een – verouderd – onderzoek onder ruim drieduizend Nederlandse werknemers. TNO deed het onderzoek al in 2008 en 2009 en komt medio 2011 met de resultaten.

Neem de resultaten dus met een korreltje zout. Het gebruik van social media was in 2008 en 2009 nog niet wat het nu is en social media ontwikkelen zich razendsnel. En dat geldt ook voor de gebruikers. Maar misschien is TNO de snelle ontwikkeling van social media ontgaan.

Het onderzoeksbureau volgde twee jaar lang het gedrag van ruim 3000 werknemers.
En volgens Paulien Bongers, innovatiedirecteur Arbeid bij TNO, prikkelt het gebruik van social media ‘werknemers tot creativiteit en nadenken. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen. Sommige instellingen hebben het hele proces dat een werknemer moet volgen van a tot z vastgelegd in protocollen. Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis. Inzet van social media leidt tot langere en veelvuldigere contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën.’

Wat een naiviteit!
Bedrijven en instellingen die het hele proces van een werknemer in protocollen hebben vastgelegd, lopen altijd innovatiekansen mis. Daar veranderen social media als businesstool niets aan. Daar lopen innovatieve werknemers vast. Ik raad dergelijke bedrijven af om social media te gebruiken. Het maakt hun concurrentiepositie alleen maar zwakker en de werknemers gefrustreerd.

Lees ook:Bedrijven blijven worstelen met social media strategie
Lees ook:Stagiare uit frustraties op Twitter-account bedrijf
Lees ook:Social media expert is foute colporteur
Lees ook:De overwaardering $ $ van social media netwerken $ $
Lees ook:Social media en mobiele apps nemen plaats in van e-mail

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Social media als businesstool | Scherp en innovatief blijven

  1. Pingback: Social media kosten bedrijven al snel meer dan ze opleveren | NieuweMedia

  2. Rene

    Het is de vraag of deze social media niet de voorbodes zijn van internetbubble 2.0. Met hoofdzakelijk alledaagse ditjes en datjes en ander geneuzel als content, waar in de reële economie geen droog brood mee te verdienen valt, is het de vraag of Twitter en Facebook e.a. op termijn hun huidige waanzinnige waardering op 60 miljard dollar of meer kunnen waarmaken. Basale economische principes leren dat deze bedrijven, als ze bijvoorbeeld de beurs opgaan, onnoemelijk veel advertentiegelden zullen moeten gaan genereren ofwel dat ze hun huidige leden lidmaatschapsgelden dienen op te leggen om te voldoen aan deze waardering. Dat zie ik niet gebeuren.

      /   Reply  / 
  3. Anko

    Bedrijven die alles in protocollen vastleggen…die kunnen beter computers inzetten ipv mensen, die werken sneller, consistenter en goedkoper. En die tweeten ook niet onder werktijd. Ze voegen ook geen waarde toe, precies zoals die bedrijven willen. Dat willen klanten echter wel, dus die bedrijven gaan op de fles. Het probleem lost zich dus vanzelf op!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>